Stubbekøbing Motorcykel- og Radiomuseum
4850 Stubbekøbing, Danmark
Stubbekøbing Motorcykel- og Radiomuseum Company Information
Generelle oplysninger
Stubbekøbing Motorcykelmuseum blev grundlagt i 1977 i et samarbejde mellem Stubbekøbing Kommune og motorcykelsamler og malermester Erik Nielsen fra Karleby. I over 20 år havde Erik Nielsen indsamlet, opkøbt og restaureret motorcykler og ved indvielsen i juni 1977 kunne han stolt fremvise sin veteranmotorcykel samling for offentligheden og pressen. I de forløbne 39 år er museets samling blevet større og større, og hvert år kommer der nyheder til. I dag udstiller Motorcykelmuseet over 160 motorcykler, 15 knallerter og 80 løse motorcykelmotorer fra 1897 til 1994, og det placerer museet som et af de største i Europa. Motorcykelsamlingen indeholder en perlerække af sjældenheder og milepæle fra England, Tyskland, USA, Frankrig, Danmark, Belgien, Schweiz, Italien, Tjekkoslovakiet, Sverige og Japan. Den store bredde af sjældne mærker og klassiske modeller fra så mange nationer er ganske unik, især set i lyset af den kendsgerning, at de allerfleste af motorcyklerne har en dansk historie og har kørt i Danmark. Motorcykelmuseet viser den tekniske udvikling, som motorcyklen har gennemgået fra 1897 og frem til i dag, og afspejler samtidig den rolle motorcyklen har spillet i samfundet, økonomisk, socialt og kulturelt. Den ældste motorcykel på museet er en Dansk Humber fra 1897 og det er den ældste motorcykel i Danmark. USA er også rigt repræsenteret i udstillingen med 28 modeller fra mange forskellige mærker. Fra Harley-Davidson vises der ikke blot en række af de klassiske 45 grader V-twins, men også et par sjældne 1-cylindrede maskiner og en sportsmodel med boxermotor. Indian er repræsenteret med en stribe af deres mest kendte modeller lige fra den sjældne 1-cylindrede 4 HK fra 1913, til Indian Prince, Scout, Police Scout, Big Chief og Indian Four. Derudover kan man se motorcykler fra klassiske og sjældne mærker som Pope, Reading Standard, Excelsior, ACE, Cleveland, Super-X, Pierce-Arrow, Nera-Car og Henderson. Motorcykelmuseet udstiller også over 50 forskellige klassiske engelske motorcykler fra en række kendte mærker som AJS, Ariel, Bradbury, BSA, Calthorpe, Douglas, Humber, James, Matchless, New Hudson, New Hudson, Norton, Raleigh, Royal Enfield, Rudge, Scott, Sunbeam, Velocette, Vincent, Vindec og Triumph.
Tyskland som var forbrændingsmotorens og motorcyklens oprindelsesland er også repræsenteret på museet, og fra omkring århundredeskiftet begyndte producenter som Adler, NSU, Victoria og Wanderer at fremstille deres første masseproducerede motorcykler.
I motorcyklens barndom var Frankrig et af de førende lande og mærker som De Dion Bouton, Peugeot og Terrot var med til at skabe grundlaget for en blomstrende fransk industri. Motorcykelmuseet udstiller den første Peugeot model fra 1904, som fabrikken fremstillede med egen bygget motor. Terrot var den største franske motorcykelproducent og en af Terrots mest kendte modeller var en 1-cylindret topventilet maskine på 500 ccm. Modellens succes afspejles i dens popularitet blandt nutidens samlere og på museet kan man se et flot eksemplar fra 1950.
Østrigs ældste og største motorcykelfabrik, Puch, begyndte at producere motorcykler med firetaktsmotorer i 1903. Men i 1922 konstruerede Giovani Marcelloni en serie modeller med avancerede dobbeltstemplede totaktsmotorer fra 125 til 500 ccm, og fra da af har Puch hovedsageligt produceret motorcykler med totaktsmotorer. Motorcykelmuseet udstiller flere af disse avancerede totaktere foruden en uhyre sjælden Puch med en 4-cylindret firetakts boksermotor.
Sverige, Belgien, Schweiz, Tjekkoslovakiet og Italien er alle lande, der har stolte motorcykeltraditioner, og de er repræsenteret i udstillingen med spændende modeller fra mærker som Husqvarna, Lito, FN, Motosacoshe, Moto Reve, Jawa, Lambretta og Moto Guzzi.
Motorcykelmuseet udstiller ligeledes forskellige modeller fra Honda, Suzuki og Yamaha. Mest bemærkelsesværdig er måske Yamaha FZR 750RR, også kaldet OW-01. Modellen blev introduceret i 1989 som en produktionsreplica af Yamahas succesfulde fabriksracer, der i årene 1987-88 vandt det berømte SUZUKA 8-timers løb.
Læs meget mere om vores motorcykler og radioer på www.motorcykelogradiomuseum.dk.
Nykøbingvej 52 Stubbekøbing
- Åbningstider
- Parkering
- Virksomheden har en parkeringsplads.
- Telefonnummer
- +4554442222
- linki
- Sociale regnskaber
- Nøgleord
- museum
Stubbekøbing Motorcykel- og Radiomuseum Reviews & Ratings
How do you rate this company?
Er du ejer af denne virksomhed? Hvis det er tilfældet, må du ikke miste muligheden for at opdatere din virksomheds profil, tilføje produkter, tilbud og højere position i søgemaskinerne.